tiistai 1. syyskuuta 2015

Viikko 35: swimrunia ja loman loppu

Moikka!

Viime viikon treenikatsaus tulee nyt vähän myöhässä, kun on ollut kaikenlaista hässäkkää. Palasin viime torstaina lomata takaisin töihin, ja tuntuu että orientoituminen on vieläkin käynnissä :) Lisäksi meidän pienokainen täytti sunnuntaina vuoden, ja viikonloppu kului pitkälti pientä isoa poikaa juhliessa.

Viime viikko alkoi sähäkästi vetoreenillä. Tein Kupittaan urheiluhallin liepeillä minulle uuden setin, 8x1 minuutin vedot parin minuutin palautuksella. Tämä on taas sitä omalle epämukavuusalueelle menemistä: olen huono juoksemaan kovempaa, ja minuutin vedot ovat kaukana lemppareistani eli tonnin vedoista. Teimme kunnon verkat, liikkuvuustreenit ja koordinaatiot alkuun ja sitten tositoimiin. Ensimmäinen veto meni tunnustellen vauhdilla 3:54 min/km. Toisella vedolla mentiinkin hieman kovempaa ja seuraavilla vedoilla vauhti liikkui välillä 3:46 min/km-3:56 min/km. Viimeinen veto oli kunnon puristus, ja siinä vauhti nousi 3:41 minuuttiin kilometriltä. Vetojen pituus oli n. 260-280 metriä, eli treenistä tuli ihan hyvä alku- ja loppuverryttelyineen.

Tiistaina olin vielä lomalla, mutta jostain kumman syystä heräsin jo 5:40. Koska perheemme pojat vielä nukkuivat ja olo oli reipas, päätin mennä vetämään Impivaaran uimahalliin aamutreenin ennen kuin mieheni lähtee töihin. Olin Impivaaran ovella 6:05 ihmettelemässä, ja altaassa klo 6:10. Tein pienen alkuverryttelyn ja sen jälkeen 5x300 m lättäreillä+pullareilla sekä lopuksi verkat. Lättäriuinti on jäänyt harmittavaisen vähiin kesällä, vaikka nimenomaan sitä pitäisi nyt treenata 19.9. häämöttäviä Solvallan swimrun-kisoja silmällä pitäen. Uinti sujui kuitenkin mukavasti ja hallissa oli aamulla kovin rauhallista. Tulin kotiin puoli kahdeksan maissa vielä aamukahvitkin Impparissa juotuani ja sainkin viettää loppupäivän laatuaikaa pojan kanssa.

Keskiviikkona meillä olisi ollut jälleen 10x200 metrin vetotreeni Orikedolla, mutta jouduin aikatauluongelmien vuoksi jättämään sen väliin. Tein päivällä kahdeksan kilometrin lenkin hölkäten rattaiden kanssa kohti Ruissaloa ja sieltä takaisin. Lenkki oli kevyt, ja ennemminkin palauttava n. 6 min/km-vauhdeilla. Torstai jäi urheilun osalta välipäiväksi, ja perjantaina menimme porukalla Kuuvuoren portaille hankkimaan voimaa kinttuihimme. Portaita noustiin erinäisin tekniikoin, ja kyllä se jälleen sai jaloissa tuntumaan. Porrastreeni on kyllä hyvä korvaava muoto kuntosalin jalkatreenille, ihan vielä kun ei viitsisi mennä sisätiloihin nostamaan rautaa.

Perjantain treeni oli myöhään illalla, ja yöunet jäivät hieman lyhyiksi, sillä lähdimme swimrun-tiimiläiseni eli Jennin kanssa ajamaan kohti Nuuksiota ennen seitsemää lauantaiaamuna. Tarkoitus oli tutustua tuleviin kisamaastoihin ja ottaa hieman tuntumaa Solvallan polkuihin ja vesiin sekä tietenkin testata välineitä. Meillä oli mukana suuntaa antava Solvallan reittikartta, ja tavoitteenamme oli juosta ja uida kisan sprinttireitti vastakkaiseen suuntaan (12 km juoksua ja 2 km uintia). Noh, mehän lähdimme jotenkin väärään suuntaan heti ensimmäisen juoksun aikana. Matkan piti olla varmaankin n. 4-5 km, ja seitsemän kilometriä hölkättyämme aloimme miettiä, että ehkä olemme väärällä reitillä. Lähdimme takaisin päin, ja lopulta löysimme Kattilajärven, jonka piti olla ensimmäinen uintiosuuksista. Tähän mennessä olimme juosseet jo 10 km ja olo oli sen mukainen: märkäpuku oli aivan märkä hiestä, samoin kengät. En olisi uskonut, että yhdestä ihmisestä voi irrota niin paljon nestettä :D onneksi meillä oli juomasäiliöt märkäpukujen alla, joten nestehukka ei päässyt vaivaamaan.

Uinti Kattilajärven yli oli ihanan virkistävä. Vesi oli puhdasta ja raikasta, tyypillistä järvivettä. Vastakkaiselle rannalle päästyämme lähdimme suunnistamaan seuraavalle järvelle, joka oli Urja. Sen rannalle oli onneksi helpompi löytää, mutta tenkkapoo tuli, kun etsimme paikkaa, josta aloittaa uinti. Pelkkää kaislikkoa koko ranta täynnä! Vaikka kisassa emme olisi epäröineet hetkeäkään liejuun joutumista, treenissä olimme sen verran hienohelmoja että yritimme etsiä mukavampaa lähtöpaikkaa. Ihanan loiva kallio löytyikin pian, ja aloitimme uinnin kohti vastakkaista rantaa (se paikka varmaan on kisassakin se oikea uinnin startti :D ). Jälleen virkistävää ja loistavaa järvivettä. Rantautuminenkin kävi helposti ylös kalliota, ja jatkoimme metsäpolkua kohti seuraavaa etappia. Tähän mennessä pelkästään juoksukilsoja oli kerääntynyt sen 12, joten jouduimme muuttamaan suunnitelmaamme ja lähdimme takaisin kohti autoa ja luonnonkeskus Haltiaa. Sekään ei kuitenkaan ollut kovin helppoa. Epäselvä karttamme ei auttanut meitä enää lainkaan, eikä telttailemaan tullut tyttöporukkakaan osannut neuvoja kyselessämme oikein sanoa, mikä polku on oikea. Onneksi Jennillä oli suunnistajana kompassi mukana, ja päätimme luottaa siihen. Aikamme pikkuruisia polkuja tarvottuamme löysimme hiekkatien, josta aloitimme taipaleemme ja pääsimme takaisin autolle. Päätimme hyvän treenin vielä lyhyeen uintiin Nuuksion Pitkäjärvessä, joka sekin on yksi uintietapeista itse kisassa. Samalla saimme huuhdeltua hiet pois iholta.

Swimrun-tamineissa treenin jälkeen (kuva Jenni). Koetimme ensimmäistä kertaa kiinnittää pullarin kuminauhalla reiteen. Toimi.

Loppupulahdus tehtiin Nuuksion Pitkäjärvessä.

Innokkaat treenaajat :D

Kaiken kaikkiaan juoksua tuli päivän saldona 15 km ja uintia n. 1,5 km. Käynti tulevissa kisamaastoissa oli hyvä, ja vaikka reitiltä eksyimmekin, saimme ainakin juosta ihan tarpeeksi. Samalla saimme ensiraapaisun Solvalla swimrunin haastaviin maastoihin: korkeuseroja riittää, samoin haastavia polkuja mutta toisaalta myös upeita uintiosuuksia ja hienoa luontoa. Tulevassa kisassahan juoksua on yhteensä 35 km ja uintia 5 km eli helpolla meitä ei päästetä. Olo on kuitenkin suhteellisen hyvä kisasta, ja mikäs siinä on ollessa kun meillä on Jennin kanssa niin mahtava tiimi.
Sunnuntai kuluikin juhliessa ja treenistä palautuessa. Vaikka tunteja ei viime viikolla kovin paljon mittariin kertynytkään, olivat treenit mukavan vaihtelevia.